Aanwijzingen voor het trekken van een (zwaardere) aanhanger


AANWIJZINGEN VOOR TREKKEN VAN EEN (zwaardere) AANHANGER

Voordat u probeert om een aanhanger te trekken, zijn er enkele natuurkundige wetten en verkeersregels die u dient te weten.

Een paar belangrijke punten:
– Het is verboden om het door de fabrikant van de trekhaak aanbevolen aanhangergewicht te overschrijden.
– Alle aanhangers, inclusief ongeremde exemplaren, moeten duidelijk zijn gemarkeerd met het maximum geladen gewicht in kilogrammen.

Waarom aanhangers zoeken, pendelen of rukken

Als u op de snelweg wel eens achter een caravan hebt gereden, hebt u waarschijnlijk van dichtbij gezien wat slingeren is. Veel mensen denken dat dit bij trekken van een aanhanger hoort, maar niets is minder waar.

Wanneer u de aanhanger correct belaadt, zodat de voorkant iets zwaarder is dan de achterkant, kunt u nagenoeg alle gebruikelijke bijverschijnselen van het trekken van een aanhanger elimineren.

De drie natuurkundige wetten van het trekken van een aanhanger

– Wanneer een aanhanger draait, wil hij draaien rondom zijn eigen zwaartepunt.
– U kunt zoeken, pendelen en rukken reduceren door het zwaartepunt naar de voorkant van de aanhanger te verplaatsen.
– Door het veranderen van de positie van het zwaartepunt, verandert u de handling van de aanhanger.

De natuurkunde van het succesvol trekken van een aanhanger

Het bepalen van het juiste zwaartepunt van aanhanger en lading is het geheim van succesvol trekken.

– Het zwaartepunt is belangrijk bij trekken omdat een auto of trailer rondom zijn zwaartepunt wil draaien. Het werkt als een soort scharnier en de positie van dit ‘scharnier’ is van grote invloed op het trekken.

– Bij het trekken van een aanhanger, moet het zwaartepunt net vóór de wielen van de aanhanger liggen, zodat de aanhanger het zwaartepunt perfect volgt.

– Wanneer het zwaartepunt zich net vóór de wielen van de trailer bevindt (circa 10 – 20 cm is het beste), kan de aanhanger veilig in een rechte lijn worden getrokken en kunt u goed en veilig bochten draaien.

– Indien het zwaartepunt te ver naar voren ligt, wil de aanhanger niet draaien en voelt de bestuurder dat de auto last krijgt van overstuur.

Hoe berekent u de positie van het zwaartepunt (voor als u het echt wil weten)
U moet het bruto gewicht van de aanhanger weten (gebruik een weegbrug), de afstand van aanhangeras tot aanhangerkoppeling (trekarm) en de kogeldruk (weegbrug).
Dan:
Positie zwaartepunt (in cm vóór de as van de aanhanger) = kogeldruk in kg x trekarm in cm gedeeld door het bruto gewicht van de aanhanger in kg.

Hoe belaadt u een aanhanger en hoe rijdt u er mee
Hier volgen enkele handige tips voor het beladen van en rijden met een aanhanger.

Hoe belaadt u een aanhanger

– Controleer altijd in het instructieboekje wat het geremd aanhangergewicht is- Zorg dat het zwaartepunt naar de voorkant van de aanhanger ligt, meestal zo’n 10 – 20 cm vóór de aanhangeras. U kunt dit bereiken door iets meer gewicht in de voorste helft van de aanhanger te laden dan achterin.
– Verstel (bij een in hoogte verstelbare trekhaak) de trekhaak, zodat de aanhanger horizontaal is of dat de voorkant iets lager is dan het midden van de aanhanger (de achterkant mag nooit lager zijn).
– Controleer het maximum bruto gewicht van de aanhanger – dit moet duidelijk aangegeven staan.
– Bevestig de lading stevig op de aanhanger met spanbanden.
– Belaad de aanhanger zorgvuldig, zodat hij van links naar rechts en van voor naar achter in balans is.

Hoe rijdt u met een aanhanger
– Anticipeer wanneer u moet stoppen en begin vroeg met afremmen.
– Zorg voor een vrije ruimte tussen u en een voorligger van tenminste vier seconden.
– Geef uzelf extra ruimte om te draaien en te manoeuvreren.
– Let op warme dagen op dat uw motor niet te warm wordt tijdens lange beklimmingen.
– Gebruik een lagere versnelling om de motor koeler te houden.

Problemen oplossen

Hier volgen enkele tips voor het oplossen van bepaalde situaties.

– Zoeken/ Slingeren
Verplaats het zwaartepunt van de aanhanger naar voren, reduceer het gewicht van de aanhanger, verhoog de bandenspanning van aanhanger en trekauto volgens de specificaties van de fabrikant, monteer een stabilisatiekoppeling, reduceer snelheid.

– Overstuur in bochten
Verplaats het zwaartepunt van de aanhanger naar achteren.

– Onderstuur in bochten
Verhoog de bandenspanning van de achterwielen van de trekauto, reduceer het gewicht van de aanhanger.

Aanhangers en remmen

– Controleer de remmen
Ongeacht welk soort aanhanger u trekt, is het belangrijk om het remgedrag van de hele combinatie zo snel mogelijk te testen. Doe dit op een plaats waar dit veilig kan en houdt rekening met andere weggebruikers. Zelfs lichte, ongeremde aanhangers kunnen een merkbaar effect hebben op het totale remgedrag. Controleer bij geremde aanhangers of u de oplooprem in actie voelt komen en of deze voldoende bijdraagt aan het remgedrag.

– Te sterk remmen

Vermijdt plotseling of hard remmen, aangezien dit kan leiden tot een neerwaartse kracht op de trekhaak, met minder druk op de voorwielen van de trekauto als gevolg. Op nat of glad wegdek kan dit leiden tot blokkeren van de voorwielen. Hoewel ABS dit kan helpen voorkomen, heeft rustig remmen altijd de voorkeur. Indien uw auto niet is uitgerust met ABS, adviseren wij pompend remmen om blokkerende wielen te voorkomen.

– Veiliger remmen met geremde aanhangers
Geremde aanhangers zijn in principe stabieler dan ongeremde modellen. Daarentegen kan remmen zelfs een kleine instabiliteit versterken.

Voor veiliger remmen met een geremde aanhanger dient u:
– Altijd in een rechte lijn te remmen voor maximale veiligheid en controle.
– Voldoende vrije ruimte tussen uw auto en een voorligger te laten.
– Rekening te houden met de lading (soort en gewicht) die u trekt en overeenkomstig te rijden.

Trekhaken

Hier volgen enkele belangrijke punten waarmee u rekening moet houden bij trekhaken:
– De standaard trekhaak met 50 mm kogel is geschikt voor het on-road trekken van een aanhanger met een bruto gewicht van maximaal 3.500 kg
– Houdt rekening met een langere remweg en laat voldoende vrije ruimte vóór u in het verkeer om te kunnen remmen. Indien uw auto geen ABS heeft, gebruik dan pompend remmen om blokkerende wielen te voorkomen.

Achteruitrijden

Tips voor succesvol achteruitrijden

– Zorg dat trekauto en aanhanger in één rechte lijn staan, voordat u begint met achteruitrijden.

– Rijdt langzaam achteruit, waarbij u de auto de tegengestelde kant uit stuurt dan de richting waarheen de aanhanger moet draaien.

– Terwijl de achterkant van uw auto wegdraait van de richting waarheen u de aanhanger wilt bewegen, zal de achterkant van de trailer in de gewenste richting draaien.

– Ga hier echter niet te lang mee door, want anders zal de combinatie scharen.· Zodra de aanhanger eenmaal in de goede richting beweegt, draai dan het stuurwiel van de trekauto terug en volg de aanhanger door de bocht. Zet de combinatie weer in rechte lijn zodra de aanhanger in de juiste richting staat.

– Over het algemeen geldt dat aanhangers die lang zijn in verhouding tot de wielbasis van de auto gemakkelijker achteruit te rijden zijn dan korte aanhangers.

Verlichting

Tips voor de veilige verlichting van uw aanhanger

Voordat u wegrijdt, controleer dan eerst of de verlichting van uw aanhanger goed werkt. Zorg verder dat deze verlichting voldoet aan de wettelijke eisen.
Uw aanhanger moet zijn voorzien van de volgende verlichting:
– twee achterlichten
– twee remlichten
– twee richtingaanwijzers aan de achterzijde
– kentekenplaatverlichting
– twee driehoekige retroreflectoren aan de achterzijde
– één of twee mistachterlichten aan de achterzijde (indien de aanhanger na 31/12/97 in gebruik is genomen)
– niet driehoekige amberkleurige retroreflectoren aan elke zijkant
– twee stadslichten aan de voorzijde indien de aanhanger breder is dan 1,60 m
– twee witte retroreflectoren aan de voorzijde- twee markeringslichten indien de aanhanger breder is dan 2,10 m (breder dan 2,50 m indien de aanhanger van vóór 1/1/96 is)
– zijmarkeringslichten indien de aanhanger langer is dan 6,00 m (en na 31/12/97 in gebruik is genomen)